Gedichten schrijven
Het schrijven van gedichten is een spel van woorden. Door nieuwe woorden te creëren of oude woorden op een andere manier te gebruiken leren de kinderen om creatief om te gaan met taal.
Inhoudsopgave

Gedichten maken
Leg een aantal poëzie boeken klaar waar de kinderen in kunnen bladeren. Gedichten van Annie M.G. Schmidt, bijvoorbeeld. Leg een aantal poëzie boeken klaar waar de kinderen in kunnen bladeren. Gedichten van Annie M.G. Schmidt, bijvoorbeeld.
Vertel wat de opdracht precies inhoudt. De kinderen mogen hun eigen gedichten gaan schrijven. Deel een voorbeeld van een gedicht uit, bijvoorbeeld over verliefdheid, woede, verdriet of blijdschap. Over welke emoties de kinderen een gedicht willen schrijven mogen ze zelf kiezen.
Een gedicht hoeft niet per se te rijmen, maar dit moet je wel goed uitleggen. Beschrijf hoe een gedicht zowel lang als kort kan zijn. De lengte en het rijmende karakter van het gedicht kunnen beide door het kind zelf worden bepaald.
Kijk eens naar een paar kindergedichten als voorbeeld. Bijvoorbeeld een gedicht uit een boek, van internet of uit een gedichtenbundel. Wat voor soort poëzie spreekt de kinderen het meest aan? Hoe pakt het kind het maken van zijn eigen gedicht aan? Is rijmen noodzakelijk voor zijn gedicht, of is het juist vrijblijvend?
Geef het kind wat hulp bij het begin. Vraag het kind na te denken over een verhaal waarover hij een gedicht wil schrijven. Zeg bijvoorbeeld dat hij dolblij was dat hij een voetbalwedstrijd had gewonnen. Of dat zijn broertje die zijn Lego bouwwerk kapot maakte, hem erg boos maakte.
Vraag het kind om in een paar woorden te beschrijven wat er gebeurd is. Laat hem zijn emoties opnoemen, zoals boosheid, pijn en vreugde. Is er een geluid dat bij die emotie past? Luidruchtig schreeuwen, onbedaarlijk giechelen of zachtjes snikken?
Welke kleuren drukken dit gevoel het beste uit? Rood voor woede en zwart voor melancholie. Beschrijf hoe de kinderen deze woorden voor geluiden en kleuren in hun eigen gedichten kunnen verwerken.

Rijmen
Zorg ervoor dat het kind de uitleg goed kan begrijpen. Als hij begrijpt wat het doel is, laat hem dan beginnen.
Geef het kind zowel mooi papier als wat kladpapier. De jeugdige schrijver begint met kladpapier, want het is vrijwel onmogelijk om een gedicht in één keer te schrijven. Op kladpapier kun je de verkeerde stukjes gewoon doorstrepen. Is het kind tevreden met zijn gedicht? Dan kan hij het gedicht schrijven op het mooie papier. Ook kan hij het gedicht versieren als hij dat wil.
Loop af en toe bij de kinderen langs om te controleren hoe het met de gedichten gaat. Om de kinderen te laten merken dat je begrijpt wat ze zeggen, let je goed op wat ze zeggen en vertaal je het desgewenst in andere bewoordingen.
Complimenteer de kinderen en moedig ze aan om door te gaan. Indien nodig, kan je het kind helpen met rijmen of vragen of hij liever heeft dat een ander kind hem helpt.
Tot slot kan je het kind complimenteren met het resultaat. Wat een mooi gedicht is het geworden!
Bespreek met de kinderen de activiteit. Wat vond ze leuk en wat vonden ze niet leuk? Wat was een succes en wat niet? Zorg ervoor dat ieder kind zijn zegje kan doen, maar houd het gesprek wel kort.

Variaties
- De gedichten kunnen worden afgestemd op het seizoen. De kinderen kunnen bijvoorbeeld gedichten schrijven voor Sinterklaas, Moederdag, Vaderdag of Valentijnsdag.
- Hebben meerdere kinderen een gedicht gemaakt? Met alle gedichten kun je een gedichtenmuur, een gedichtenbundel of een gedichtenkrant maken.
- De gedichten kunnen worden voorgelezen tijdens een poëzie-uurtje, bijvoorbeeld aan ouders of andere kinderen.
- De kinderen kunnen ook in tweetallen een gedicht maken. Het gedicht kan dan door de twee kinderen samen geschreven worden. Daarnaast kunnen de kinderen nog twee taken verdelen: een schrijver en een illustrator (wie maakt een tekening bij het gedicht).
Tips
- De kinderen gaan op zoek naar woorden die met het gekozen onderwerp of thema te maken hebben. Ze kijken ook of bepaalde woorden rijmen. Met deze woorden maken ze vervolgens de gedichten. Als kinderen hier nog moeite mee hebben kan je ze helpen door erover te praten en te zoeken naar een "voorraad" woorden om in het gedicht te gebruiken.
- De gedichten inspireren kinderen om fantasierijk om te gaan met taal door het definiëren van emoties en het overbrengen van kleuren en geuren.
- Als de activiteit bijna is afgelopen kondig het dan op tijd aan. Zo kan iedereen zijn gedicht afmaken.
Benodigdheden
- Kladpapier en mooi papier.
- Pen of potlood.
- Boeken met gedichten als voorbeeld. Bijvoorbeeld boeken van Annie M.G. Schmidt.
- Internet om voorbeelden van gedichten op te zoeken.
- Een poëziealbum met gedichten als voorbeeld.