Waterorgel maken


De kinderen maken in deze activiteit samen een waterorgel van glazen flessen door ze met water te vullen en er met lepels op te tikken. Zo ontstaan er verschillende geluiden en maken jullie samen muziek.

Tekst gaat verder onder de afbeelding waterorgel maken

Waterorgel

Verzamel een aantal flessen, bij voorkeur allemaal van hetzelfde merk (bijvoorbeeld bierflesjes van hetzelfde merk), en een pollepel.

Zet een tafel klaar waar de flessen op kunnen staan, en waar water op gemorst kan worden. Het waterorgel kan ook in een lage brede gootsteen worden gemaakt, zodat de flessen gemakkelijk gevuld kunnen worden. Voor de demonstratie is het echter leuk om de flessen op een tafel te zetten.

Vraag aan de kinderen of ze van muziek houden, en welk muziekinstrument ze al kennen. Vertel dat jullie samen een bijzonder instrument gaan maken: een waterorgel.

Flessenorgel

Vraag aan de kinderen om een fles te pakken en die te vullen met een heel klein beetje water. Laat het vervolgens met een houten lepel op de hals van de fles tikken en vraag welk geluid er uit de fles komt. Laat het nu een tweede flesje pakken en deze vullen met heel veel water. Welk geluid komt er nu uit? Hoe verschilt dit geluid van het geluid dat uit de eerste fles kwam? Vraag het kind hoe je ervoor hebt gezorgd dat er een ander geluid uit de flessen kwam. Wat is het verschil tussen de twee flessen? Juist: de hoeveelheid water.

De kinderen kunnen nu gaan experimenteren met verschillende hoeveelheden water. Wanneer alle flessen gevuld zijn, en allemaal een ander geluid produceren, is het waterorgel klaar.

Gedurende de eerste helft van de activiteit is het belangrijk om de kinderen duidelijk te maken dat de toonhoogte met water kan worden beïnvloed. Daarna heeft het kind minder begeleiding nodig, en kan het zelf experimenteren.

Breng de kinderen op tijd op de hoogte dat het einde van de activiteit nadert, zodat ze rustig kunnen afmaken wat ze aan het proberen zijn. Als de activiteit afgelopen is, mag het kind zijn waterorgel demonstreren. Vraag daarna wat het van de activiteit vond. Houd het gesprek kort, maar zorg ervoor dat de kinderen kunnen zeggen wat ze willen zeggen.

De kinderen leren in deze activiteit dat er een verband is tussen toonhoogte en waterinhoud, en door hiermee te experimenteren leren ze geluiden te componeren zoals op een echt muziekinstrument.

Hoe werkt het?

Als je tegen de fles tikt of als je over de bovenkant van een fles blaast, breng je de lucht in de fles aan het trillen. Deze bewegende lucht maakt een muzikale toon. Welke toon je hoort, hangt af van de hoeveelheid lucht in de fles. Als er veel lucht - of weinig water - in de fles zit, hoor je een lage toon. Met weinig lucht hoor je een hoge toon.

Variaties

  1. De activiteit kan ook in een kleine groep worden uitgevoerd. De kinderen vullen dan ieder een fles met water, en vormen daar samen een waterorgel mee.

Tips

  • In de flesjes blazen geeft het effect van een fluit. Ook hier geldt dat waterinhoud verschil in toonhoogte veroorzaakt.
  • Probeer voor een mooi geluid de flesjes aan een touw op te hangen.
  • Het spel is ook leuk voor kinderen 7-9 jaar. Zij kunnen proberen om de flesjes in toonhoogte op te laten lopen, om zo een toonladder te maken. Als dat lukt, kunnen ze proberen om bijvoorbeeld ‘Vader Jacob’ of ‘Hoedje van papier’ na te spelen.
  • Maak de kinderen ervan bewust dat glas kan breken, en dat er dus voorzichtig tegenaan moet worden getikt.

Benodigdheden

  • Alle soorten flessen kunnen gebruikt worden. Het is wel het leukst als de flessen die gebruikt worden onderling hetzelfde zijn, zodat het verschil in toonhoogte alleen door het verschil in hoeveelheid water wordt veroorzaakt, en niet door verschil in vorm van de fles.
  • Water
  • (pol) lepels
Gerelateerde activiteiten