Annemaria koekoek


Annemaria koekoek, beter bekend als, 1 2 3 Piano, is een kort renspel dat overal gespeeld kan worden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding annemaria koekoek spel
Maak gebruik van bestaande lijnen. Bijvoorbeeld de lijnen in een gymzaal.

Annemaria koekoek uitleg

Alle deelnemers staan achter een lijn. Gebruik hiervoor een bestaande lijn, bijvoorbeeld in een gymzaal, of maak een lijn met stoepkrijt of een touw.

De speler die "Annemaria" is staat niet achter de lijn maar ongeveer 20 meter verderop. Het liefste bij een andere lijn of bijvoorbeeld een muur. Deze speler staat met zijn rug naar de groep toe en roept heel hard "Annemaria...". De andere kinderen mogen nu richting de speler die 'Annemaria' is toe rennen.

Maar wanneer 'Annemaria' zich omdraait en "Koekoek" roept moeten alle deelnemers stil staan. Ze mogen nu niet meer bewegen en zijn als het ware bevroren. De deelnemers die zich toch bewegen zijn af en moeten weer opnieuw bij de lijn beginnen.

Wie het lukt om als eerste de muur of lijn aan te tikken waar de 'Annemaria' staat die wint het spel en mag de nieuwe 'Annamaria Koekoek' zijn.

Annemaria koekoek spelregels

De spelregels voor Annemaria Koekoek zijn eigenlijk best simpel. Eén deelnemer is 'Annemaria koekoek' en de andere deelnemers moeten zo snel mogelijk proberen bij een lijn of muur te komen.

De spelers mogen alleen rennen als er "Annemaria..." is gezegd en moeten stoppen als er "Koekoek" wordt geroepen. De kinderen die dan nog bewegen of doorrennen zijn af en moeten opnieuw bij de lijn beginnen.

Variaties

  1. ‘Annemaria koekkoek’ kan langzaam of juist snel worden gezegd. Pas na ‘koekoek’ mag het kind bij de muur zich omdraaien. Doordat de speler die 'Annemaria' is hiermee kan spelen kan hij of zij de andere kinderen makkelijker afkrijgen.
  2. Je bent niet gebonden aan de roep “Annemaria Koekoek”. Het spel is ook bekend als “Een twee drie, piano”, dat kun je dus ook roepen. Of iets dat meer aansluit op een specifiek thema.

Tips

  • Maak duidelijk afspraken met de groep wanneer er gerend mag worden en wanneer je af bent of gewonnen hebt.
  • Zorg dat het spel voor iedereen leuk is en iedereen een keer aan de beurt komt om 'Annemaria' te spelen. Wint iemand keer op keer niet? Wijs dan deze persoon aan als nieuwe 'Annemaria Koekoek'.

Benodigdheden

  • Stoepkrijt, een bestaande gymzaal lijn of een touw om een lijn mee aan te geven
  • Grasveld, plein of gymzaal
Gerelateerde activiteiten
Help je mee? 🥰

Samen maken we SpelActief beter. Voeg jouw activiteiten toe!

Toevoegen