Kat en Muis spel


Het kat en muis spel is een kinderspel waarbij steeds twee kinderen de kat en muis spelen. De kat moet de muis proberen te pakken en de andere kinderen proberen dit te voorkomen door in de weg te gaan staan. Zo beschermen zei de muis die vlucht voor de kat.

Tekst gaat verder onder de afbeelding kat en muis spel
Het kat en muis spel is een enorm spannend spel waarin de kat achter de muis aan moet gaan. Lukt het de kat om de muis te pakken terwijl zijn vriendjes de kat proberen dwars te zitten?

Spelregels kat en muis

Vertel de kinderen dat jullie vandaag het kat en muis spel gaan spelen. Kent iemand het misschien al?

Kies uit de groep een kind die de kat gaat spelen en ook een kind dat de muis speelt.

Maar de overige kinderen zijn ook muisjes. Vriendjes van de muis die moet vluchten voor de kat. Deze vriendjes gaan voorkomen dat de kat de muis te pakken krijgt.

Dat gaat als volgt: de kinderen gaan hand in hand in rijen staan. De muis kan nu tussen de rijen (in de lengte) door rennen. De kat gaat er natuurlijk achterna, die wilt immers de muis pakken. Maar, als het fluitsignaal klinkt laten alle kinderen de handen los en draaien ze een kwartslag met de klok mee. Hebben ze dit gedaan dan geven ze elkaar weer een hand, zo ontstaan er weer nieuwe rijen waar de muis en kat doorheen kunnen rennen. Ze kunnen nu dus alleen in de breedte door de gangen lopen.

De kat gaat nu proberen de muis te vangen. Maar af en toe klinkt het fluitsignaal en veranderd het 'doolhof' volledig.

Als de muis gevangen is (afgetikt) door de kat dan is het spel afgelopen. Een andere muis en kat worden aangewezen en het spel kan opnieuw beginnen.

Het kat en muis spel duurt ongeveer 15 tot 30 minuten.

Variaties

  1. Een leuke variatie is het spel 'De kat pakt de staarten'. Elke deelnemer heeft een lintje uit zijn of haar broek hangen die de kat moet zien te pakken. Heeft hij alle staarten gepakt? Dan is de muis die als langste zijn staart moest inleveren de winnaar.
  2. Als de kinderen het spel goed begrijpen kan de spelleider het moeilijker maken door tegelijkertijd meerdere katten en muizen aan te wijzen.
  3. Experimenteer met de afstand waarop de hulp muizen van elkaar staan. Zo hebben de muis en kat meer ruimte om te rennen.
  4. Spreek verschillende fluitsignalen af. Eén keer fluiten is met de klok meedraaien, twee keer kort fluiten precies tegen de klok in. Etc.
  5. Als een roofspel spelen. In de kring, in plaats van de straatjes of rijen, staan blokjes (kaas). Één of meerdere muizen komen van buiten de kring (uit hun holletjes in de hoek van de ruimte) en pakken een blokje. Vanaf dat moment komt de kat in actie en probeert de muis te pakken voordat deze veilig terug bij zijn "holletje" is. Vergelijkbaar met de 'Aap en de kokosnoot'.

Tips

  • Zorg dat iedereen een keer kat en muis kan zijn.
  • Let er op dat de muis en kat aan elkaar gewaagd zijn. Dit maakt het voor iedereen leuker.
  • Als de spelleider merkt dat de kat moe wordt, kan hij roepen: "wisselen" en worden de rollen van kat en muis omgedraaid. Zo kan de nieuwe muis zich vastgrijpen aan een ploegje en uitrusten.
  • Maak duidelijke afspraken over de spelregels. Zo weet iedereen wat wél mag en wat niet.
  • De hulp muizen kunnen ook piepen als de kat in de buurt is. Dit maakt het spel leuker voor de hulp muisjes.

Benodigdheden

  • Fluitje
  • Klaslokaal of grote ruimte (het kan ook buiten gespeeld worden)
Gerelateerde activiteiten