Spons Water Vuur
Het Spons Water Vuur spel is een actief tikspel waarbij deelnemers elkaar moeten aftikken en afhankelijk van het element op hun kaartje winnen of verliezen.
Het spel lijkt een beetje op Levend Stratego maar is een stuk simpeler omdat er maar 3 elementen in het spel zijn: spons water en vuur. Het is daarom een erg geschikt spel om met jongere kinderen te spelen.
Spons Water Vuur spel
De kinderen verspreiden zich over het terrein en bevestigen dan het kaartje op de borst.
Het tikspel, dat individueel gespeeld kan worden, verloopt als volgt:
- de spons is sterker dan het water, want water wordt door de spons opgezogen.
- het water is sterker dan het vuur, want water dooft het vuur
- het vuur is sterker dan de spons, want het vuur verbrandt de spons
Anders gezegd:
Als de spons een speler ziet lopen met 'water' dan kan hij proberen deze te tikken. Lukt dat, dan levert water zijn kaartje in bij de spons en gaat hij vervolgens bij de spelleider een nieuwe kaart halen. Daarna kan hij weer meespelen.
Het kan ook zo zijn dat de 'spons' in zijn jacht op 'water' zelf getikt wordt door 'vuur'. In dat geval levert 'spons' natuurlijk zijn kaartje in.
Spons Water Vuur spelregels
- De kaartjes moeten zichtbaar gedragen worden.
- Wordt de kaart afgegeven, dan mag degene die de kaart krijgt, niet direct getikt worden door een sterkere: hij moet voldoende kans krijgen (bijv. hardop tot 20 tellen) om ervandoor te kunnen gaan.
- Als bij toeval twee gelijken elkaar tikken, is er niets aan de hand en wordt er gewoon doorgespeeld.
- Veroverde kaartjes mogen niet gebruikt worden als je zelf geen kaartje meer hebt of juist wel; in dat laatste geval hoeft de speler niet terug naar de spelleider.
- Doordat de spelleider nieuwe kaarten moet uitdelen, zie je in de praktijk dat het spel zich hoe langer hoe langer hoe meer rond de spelleider gaat afspelen; door zelf van plaats te veranderen, kan hij de spelactiviteit verplaatsen.
- De spelleider moet meer kaarten hebben dan er deelnemers zijn.
- Het spel eindigt na een vooraf afgesproken speeltijd.
Variatie
- Verschillende posten om nieuwe kaartjes te halen. Een post met spons kaartje, water kaartjes en vuur kaartjes. Je moet een nieuw kaartje halen bij de post waarvan je zojuist een kaartje had. De verschillende posten delen wel diverse kaartjes uit.
- Er kunnen ook drie teams gemaakt worden. Het spons team, water team en vuur team. Alle deelnemers binnen een team moeten samenwerken om zo snel mogelijk een ander team uit te schakelen. Als een deelnemer getikt is dan moet deze een nieuw kaartje halen en kan hierdoor dus opeens van team wisselen (door een ander kaartje).
- Op dit spons-water-vuur spel kan je ook andere thema's loslaten. Bijvoorbeeld: Ridder-draak-koning spel, trol-kabouter-elf spel en het muis-olifant-leeuw spel.
Tips
- Wees er alert op dat spelers hun gewonnen kaartjes netjes inleveren en niet stiekem met een gewonnen kaartje uitkomen voor een ander element.
- Door de speelkaartje te plastificeren blijven ze langer mooi en kan je ze opnieuw gebruiken.
- Als iedereen het spel doorheeft kan je de kaartje van de borst halen en bijvoorbeeld in de zak bewaren. Het spel kan dan een stuk spannender worden omdat deelnemers niet zeker weten wie ze aftikken.
Benodigdheden
- Kaartjes met daarop duidelijk leesbaar Spons, Water of Vuur
- Paperclips