Weerwolven van Wakkerdam
Weerwolven van Wakkerdam is in oorsprong een kaartspel voor 8 tot 18 spelers. De spelers zijn verdeeld in twee groepen: de burgers en een kleinere groep weerwolven. Het spel wordt geleid door een onpartijdige spelleider en verloopt in een opeenvolging van dagen en nachten: 's nachts eten de weerwolven een onschuldige burger op, overdag zinnen de dorpelingen (samen met de weerwolven) op wraak en wordt één van hen op de brandstapel gegooid. De burgers proberen alle weerwolven uit het dorp te doden, omgekeerd willen de weerwolven alle burgers opeten.
Inhoudsopgave
Weerwolven
Maak vooraf de kaartjes klaar met de rollen van de spelers. Ieder kaartje heeft een rol. Er zijn ongeveer vier weerwolven, de rest zijn normale burgers. Bij het begin van het spel geeft de spelleider alle spelers een kaart met de naam van het personage dat bij hen hoort. Elke speler houdt zijn kaart geheim voor de andere spelers, en alleen de spelleider weet wie wie is. Het doel van de weerwolven is om alle burgers te doden, terwijl de burgers erachter moeten zien te komen wie de weerwolven zijn voordat er geen burgers meer in leven zijn.
Verhaal
De spelleider start het spel met een verhaal, daarin vertelt hij over een rustig dorp waar overdag niets te beleven valt. Maar niets is wat het lijkt, want elke nacht veranderen sommige dorpelingen in bloeddorstige weerwolven, en elke nacht valt een van de dorpelingen ten prooi aan de weerwolven.
Het spel wordt in ronden gespeeld, en elke ronde begint met de nacht. Alle spelers sluiten hun ogen, waarna de spelleider de weerwolven vraagt hun ogen te openen en in stilte te overleggen wie hun volgende slachtoffer is. Alle weerwolven moeten het met elkaar eens zijn: als ze dat niet doen, sterft er niemand. Dan sluiten de weerwolven hun ogen weer en is het daglicht. Alle dorpelingen worden wakker, behalve het slachtoffer. De spelers moeten nu, met de hele groep, iemand aanwijzen waarvan zij denken dat het een weerwolf is. Iedereen (ook dorpelingen die 's nachts weerwolven zijn) kunnen nu iemand verdacht maken, en proberen de anderen te overtuigen. De speler die de meeste stemmen tegen krijgt, eindigt op de brandstapel. De rondes worden herhaald tot er geen weerwolven of gewone burgers meer zijn. De overgebleven partij heeft gewonnen.
Het spel
Als je het spel ingewikkelder, maar ook veel spannender wilt maken, kun je één of meer bijzondere burgers toevoegen aan de stapel weerwolven en gewone burgers. Het eenvoudigste is om alleen de ziener toe te voegen. Andere bekende personages zijn de heks, de jager, cupido, het onschuldige meisje en de dief. Elk heeft zijn eigen kenmerken. Nu doen elke nacht niet alleen de weerwolven hun ogen even open, maar ook enkele van deze bijzondere burgers. Dit gebeurt één voor één, en in deze volgorde: de dief (alleen de eerste nacht), cupido (alleen de eerste nacht), ziener, weerwolven & onschuldig meisje, heks.
Kenmerkend voor de speciale burgers zijn de volgende kenmerken:
De ziener
De Ziener beschikt over telepathische gaven. In de nacht wijst hij een speler aan. De spelleider toont de ziener dan de karakterkaart van die speler.
De heks
De heks heeft de beschikking over 2 toverdrankjes: een levensdrankje en een doodsdrankje. Ze kan elke nacht kiezen om één van de drankjes te gebruiken of om niets te doen. Met het levensdrankje kan ze iemand die door de weerwolven is gedood weer tot leven wekken. Met het doodsdrankje kan ze een ander slachtoffer maken, bovenop degene die door de weerwolven is gedood.
De jager
Wanneer de jager sterft, reikt hij naar zijn jachtgeweer en kan, in een laatste wanhoopsdaad, nog één schot lossen en iemand naar keuze doden. Dat kan 's morgens zijn als hij ontdekt dat hij stervende is, of als de burgers besluiten hem op te hangen.
Cupido
In de eerste nacht schiet Cupido een liefdespijl in twee personen (na de eerste nacht wordt hij een burger). Vanaf dat moment hebben deze twee mensen een ander doel in het spel, namelijk samen het spel overleven (zelfs als een van de twee geliefden een weerwolf is). Ze moeten elkaar dus zo veel mogelijk verdedigen. Als één minnaar sterft, sterft de ander van liefdesverdriet. De spelleider geeft aan wanneer deze twee mensen even hun ogen mogen openen, zodat ze van elkaar weten wie ze zijn.
Het onschuldige meisje
Het onschuldige meisje mag door haar vingers kijken terwijl de weerwolven iemand vermoorden. Dit moet natuurlijk zo voorzichtig mogelijk gebeuren, want als de weerwolven het merken, kunnen ze het onschuldige meisje doden, zodat ze niemand meer verdacht kan maken.
Dief
Afhankelijk van het aantal deelnemers blijven er een aantal kaarten over. Twee van die kaarten worden in het midden gelegd. In de allereerste ronde is de dief de eerste die wakker wordt. Hij mag zijn kaart ruilen tegen één van de twee kaarten die in het midden liggen.
De burgemeester
Elke morgen, kan een burgemeester gekozen worden door middel van een "verkiezing". Hij zal het gesprek en de veroordeling leiden. De burgemeester krijgt een extra stem, en als de stemmen over wie op de brandstapel moet, op een gelijkspel uitlopen, is de extra stem van de burgemeester doorslaggevend. Dit kan ervoor zorgen dat er geen eindeloos geruzie ontstaat.
De magiër
Daarnaast is er nog de mogelijkheid van een magiër (die 's nachts twee mensen van identiteit kan laten veranderen), een zelfmoordterrorist (die het spel wint als hij erin slaagt gedood te worden), of een hond (een burger die door de ziener voor een weerwolf wordt aangezien, of vice versa).
Variaties
- Afhankelijk van het soort groep en de mate waarin je de fantasie van de deelnemers al dan niet een beetje moet prikkelen, kun je wat meer "speciale" burgers toevoegen, of gewoon een paar "speciale" weerwolven. Bijvoorbeeld: de bakker, zwervers, boeren, een pyromaan, de toneelspeler, de dorpsgek etc.
- Het spel kan ook worden omgevormd tot iets dat bij het thema past. Bijvoorbeeld Asterix en Obelix.
Tips
- Als spelleider moet je proberen de spannende sfeer en de argwaan onder de spelers te stimuleren, voorzover dat nog niet het geval is. Eventueel kan je ook de lichten dimmen, kaarsen neerzetten en andere spannende elementen neerzetten.
Benodigdheden
- Kaartjes met rollen
- Spannende locatie om het spel te spelen