Wie is de Mol
In het spel Wie is de Mol moeten de deelnemers samenwerken om te ontdekken wie de Mol onder de spelers is. De Mol is iemand die gekozen is om geheime missies uit te voeren zonder dat de andere spelers het weten. Het is aan de spelers om te ontdekken wie de geheim agent is.

Wie is de mol spel
In dit spel is er een Mol die geheime missies heeft gekregen, de spelleider bepaald wie deze Mol is. Deze opdrachten worden op kleine stukjes papier geschreven en in een potje gestopt. De Mol kiest in het geheim een opdracht uit het potje en probeert die uit te voeren zonder door de andere spelers ontdekt te worden.
De andere spelers proberen te achterhalen wie de Mol is door het gedrag van de andere spelers te observeren en te proberen vast te stellen wie zich verdacht gedraagt.
De spelers die niet de Mol zijn kunnen naast het bespreken van hun vermoedens met elkaar ook activiteiten ondernemen die hen kunnen helpen de identiteit van de Mol te achterhalen. Ze kunnen bijvoorbeeld vallen opzetten of uitdagingen aangaan om de vaardigheden van de andere spelers te testen of vragen te stellen om informatie over elkaars rol of beweegredenen te ontdekken. Ze kunnen hiervoor algemene opdrachten uit het potje met algemene opdrachten pakken.
Aan het einde van het spel stemmen de spelers over wie zij denken dat de Mol is.
Spelregels
Het is van belang om de spelregels van Wie is de Mol volledig te begrijpen om het spel te kunnen spelen. Hieronder staan de belangrijkste regels:
- Voor dit spel moeten minimaal 5 spelers meedoen.
- Eén speler wordt gekozen als de Mol.
- De Mol kiest in het geheim een opdracht uit een potje.
- De andere spelers moeten proberen te raden wie de Mol is door zijn of haar gedrag te observeren.
- Op het einde van het spel stemmen de spelers over wie zij denken dat de geheime agent is.
- De speler met de meeste stemmen wordt onthuld als de de Mol.
Opdrachten voor de Mol
Dit zijn enkele voorbeelden van opdrachten die je de Mol in het spel Wie is de Mol kunt geven:
- Sabotage opdrachten: Je kunt de Mol een reeks sabotageopdrachten geven, zoals het stiekem verwisselen van voorwerpen, het verstoppen van voorwerpen of het opzettelijk verliezen van opdrachten. Deze missies kunnen zorgen voor chaos en verwarring bij de gewone spelers, waardoor het voor hen moeilijker wordt om de Mol te identificeren.
- Misleidende informatie: Je kunt de geheim agent de opdracht geven valse informatie of geruchten te verspreiden onder de gewone spelers om hen op een dwaalspoor te brengen. De Mol kan bijvoorbeeld beweren dat hij een andere speler zich verdacht heeft zien gedragen, of suggereren dat hij voorkennis heeft die de andere spelers niet hebben.
- Strategische samenwerkingen: Je kunt de Mol aanmoedigen om met andere spelers samen te werken om hun vertrouwen te winnen en het voor hen moeilijker te maken de Mol te identificeren. De Mol kan deze samenwerkingen ook gebruiken om informatie te verzamelen en toegang te krijgen tot nieuwe informatie.
- Verborgen agenda's: Je zou de Mol een verborgen agenda of doel kunnen geven, zoals het proberen te verkrijgen van een specifiek voorwerp of het volbrengen van een specifieke taak. Dit kan een laag van complexiteit en strategie aan het spel toevoegen, en het moeilijker maken voor de gewone spelers om de Mol te identificeren.
Het doel van de Mol is om zijn opdrachten uit te voeren en niet ontdekt te worden, dus alle taken en activiteiten moeten erop gericht zijn hem te helpen dit doel te bereiken. Het is daarbij wel belangrijk dat het spel eerlijk en evenwichtig verloopt, en dat de de normale spelers een redelijke kans hebben om de Mol te identificeren.
Algemene opdrachten
Dit zijn enkele voorbeelden van algemene opdrachten die je in het spel kunt gebruiken om gewone spelers te betrekken en hen te helpen informatie te verzamelen.
- Specifieke opdrachten: Je kunt opdrachten bedenken die de vaardigheden van de spelers testen, zoals het oplossen van puzzels, het voltooien van fysieke uitdagingen of het uitvoeren van een specifieke taak. Deze uitdagingen kunnen helpen om aanwijzingen te ontdekken of de sterke en zwakke punten van andere spelers te onthullen.
- Rollenspellen: Je kunt de spelers verschillende rollen of personages toekennen en hen vragen een scenario uit te voeren of een bepaalde situatie na te spelen. Dit kan helpen om meer te onthullen over de persoonlijkheid en motivatie van de spelers, en kan waardevolle aanwijzingen geven over wie de de Mol is.
- Vragen en antwoorden: Je kunt een reeks vragen stellen die de spelers aan elkaar kunnen stellen om informatie over elkaars achtergrond, interesses of motivaties te ontdekken. Deze vragen kunnen algemeen of specifiek zijn, en kunnen de spelers helpen informatie te verzamelen en de lijst met verdachten te verkleinen.
- Speurtochten: Je kunt een speurtocht maken, waarbij spelers aanwijzingen moeten oplossen en verborgen objecten of voorwerpen moeten vinden. Dit kan helpen bij het ontdekken van aanwijzingen of het onthullen van vaardigheden en sterke punten van spelers.
Variaties
- In plaats van één Mol kun je meerdere Mollen laten samenwerken.
- Je kunt tijdslimieten toevoegen aan de opdrachten van de Mol om het spel spannender te maken.
- Je kunt de Mol opdrachten laten ruilen met andere spelers om verdenking te vermijden.
Tips
- Let goed op het gedrag van de andere spelers. Wie lijkt zich verdacht te gedragen?
- Probeer kalm en beheerst te blijven. De Mol zal proberen je op een dwaalspoor te brengen.
- Werk samen met de andere spelers om informatie te verzamelen en de verdachten te achterhalen.
Benodigdheden
- Papier om de opdrachten voor de Mol op te schrijven.
- Papier om de algemene opdrachten op te schrijven
- Een glazen potje om de Mol opdrachten in te bewaren.
- Een glazen potje om de algemene opdrachten in te bewaren.
- Papier en pennen om de verdenkingen en stemmen op te schrijven.
- Optioneel: verkleedkleren of voorwerpen om het thema van het spel te benadrukken.