Zoek iemand die


Tijdens het spel Zoek iemand die... lopen de kinderen door de ruimte en proberen aan de hand van een bepaalde vraag de persoon te vinden die een bepaalde eigenschap heeft. Als ze "iemand die van pizza houdt" of "iemand die graag voetbalt" vinden, schrijven ze de naam van die persoon op hun checklist en gaan ze op zoek naar de volgende persoon in de hoop dat die persoon voldoet aan een van de andere kenmerken op de lijst. Het doel is om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk mensen te ontmoeten en met ze te praten, zodat ze alle kenmerken op een naam kunnen schrijven.

Tekst gaat verder onder de afbeelding zoek iemand die kennismakingsspel
Als de kinderen klaar zijn met elkaar vragen te stellen mogen ze elkaar voorstellen aan de hand van de gevonden kenmerken.

Zoek iemand die kennismaking spel

Bereid 15 tot 20 kenmerken voor die aansluiten bij de woordenschat van de kinderen. Het hoofddoel van deze activiteit is de leerlingen met elkaar aan het praten te krijgen en zo te laten kennismaken.

Probeer de vragen te variëren, zodat het voor sommige kenmerken gemakkelijk is een persoon te vinden, maar voor andere minder gemakkelijk. Makkelijke vragen die de meeste mensen met ja kunnen beantwoorden zijn bijvoorbeeld "vind iemand die meer dan één broer heeft", "vind iemand die 's avonds tv kijkt" of "vind iemand die graag vis eet". Het is meestal moeilijker om een of twee mensen te vinden die ja kunnen antwoorden op "vind iemand die enig kind is", " vind iemand die in december geboren is", of " vind iemand die elke ochtend de krant leest". Zet de makkelijke en moeilijke kenmerken door elkaar op je lijst.

Vertel de kinderen dat ze elkaar kort gaan ondervragen, en dat ieder kind iemand een vraag gaat stellen om erachter te komen of hij of zij aan een bepaald kenmerk voldoet. Het doel is dat iedereen in de groep elkaar vragen stelt totdat ze iemand vinden die aan dat kenmerk voldoet.

Geef voordat jullie het spel gaan spelen twee voorbeelden van kenmerken en de bijbehorende vragen die op de lijst staan. Vertel de kinderen dat ze nu nog geen antwoord mogen geven en dat dit een enkel een voorbeeld is. Vraag hen na te denken over hoe ze zouden antwoorden als iemand hen nu zou vragen: "Neem me niet kwalijk. Leest u elke morgen de krant?" Wat zouden hun antwoorden zijn? (Ja, dat doe ik OF Nee, dat doe ik niet.)

Geef de kinderen een kopie van de lijst met kenmerken. Als de kinderen iemand vinden die ja zegt op een van hun vragen, schrijven ze de naam van die persoon op hun lijst en gaan verder met de volgende vraag die ze aan een andere persoon stellen.

Geef iedereen een lijst en vraag iedereen om op te staan. Zoek iemand die... kan beginnen.

Belangrijk: Een kind kan maar één keer de naam van een persoon opschrijven. Dus, als Joost elke dag de krant leest en hij is enig kind, kan geen enkele speler Joost's naam twee keer op de lijst schrijven.

Voorbeeld vragen

Om je te helpen met het verzinnen van zoek iemand die voorbeeld vragen hebben wij een lijst gemaakt met vragen die je op een lijst zou kunnen zetten. De vragen beginnen altijd met: Zoek iemand die...

  • Zoek iemand die een huisdier heeft.
  • Zoek iemand die minstens één grootouder heeft die nog in leven is.
  • Zoek iemand die doucht in plaats van in bad gaat.
  • Zoek iemand die de afgelopen week frietjes heeft gegeten.
  • Zoek iemand die elke dag op de fiets naar school komt.
  • Zoek iemand die meer dan twee horloges bezit.
  • Zoek iemand die ten zuiden van de evenaar geboren is.
  • Zoek iemand die vandaag bij het ontbijt koffie heeft gedronken.
  • Zoek iemand die meer dan vijf landen heeft bezocht.
  • Zoek iemand die meer dan twee talen spreekt.
  • Zoek iemand die in januari geboren is.
  • Zoek iemand die Canada heeft bezocht.
  • Zoek iemand die goed is in rekenen.
  • Zoek iemand die niet van broccoli houdt.
  • Zoek iemand die die enig kind is.
  • Zoek iemand die rijst lekkerder vindt dan aardappelen.
  • Zoek iemand die van pizza houdt.
  • Zoek iemand die als lievelingskleur blauw heeft.

Tips

  • Dit spel is een goede ijsbreker bij de start van een nieuw schooljaar of als een groep kinderen elkaar voor het eerst ontmoet. Het is ook een goede manier om de namen van de kinderen te leren kennen en iets persoonlijks over elk kind te weten te komen.
  • Als spelleider kan je natuurlijk gewoon meespelen.

Variaties

  1. Als vervolg kan je, wanneer iedereen weer op zijn stoel zit, de kinderen vragen iemand voor te stellen en iets over die persoon te vertellen. Als voorbeeld: vraag Joost wat te vertellen over Annabel: " Mag ik jullie voorstellen aan Annabel. Ik ben er vandaag achter gekomen dat Annabel twee honden heeft."
  2. Er kan een prijs uitgereikt worden aan degene die de activiteit het eerst of binnen de afgesproken tijdslimiet voltooit. Het toekennen van een prijs heeft wel een keerzijde. Als de activiteit op tijd wordt gedaan, zijn de kinderen soms zo gefocust op het winnen van de prijs dat ze de namen van de mensen gaan opschrijven.

Benodigdheden

  • Voor alle deelnemers een lijst met 15 tot 20 kenmerken (afhankelijk van het aantal kinderen)
Gerelateerde activiteiten