Marshmallow Challenge


De Marshmallow Challenge is een teambuildingsactiviteit waarbij teams moeten strijden om het hoogste vrijstaande bouwwerk te maken van 20 stokjes spaghetti, een meter plakband, een meter touw en een marshmallow. Deze activiteit legt de nadruk op het vermogen tot communicatie, samenwerking, innovatie en het oplossen van problemen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding Marshmallow Challenge

Wat is de Marshmallow Challenge?

De Marshmallow Challenge is een experiment dat onderlinge samenwerking stimuleert en het geeft daarnaast inzicht in de creativiteit en het innovatievermogen van de deelnemers. De opdracht is namelijk eenvoudig: bouw met 4 personen in 18 minuten een zo hoog mogelijke toren van 20 spaghettistokjes, 1 meter tape en 1 meter touw. Als enige voorwaarde geldt dat op de top van de toren een marshmallow moet kunnen liggen zonder dat de toren instort.

marshmallow challenge benodigdheden

Speluitleg

Verdeel de deelnemers over gelijke groepjes of indien online of op 1,5meter afstand alleen. Zorg er voor dat de materialen voor het bouwen van de toren afgedekt zijn (in een plastic tas/onder een theedoek o.i.d.). Ze een timer van 18 minuten met spannende muziek en zorg er voor dat de groepen deze timer kunnen zien aflopen. Het beste is als de muziek tegelijk met te timer stopt, dus zorg voor een afspeellijst van 18 minuten of zoek een timer van 20 minuten en begin bij de 18 minuten.

Roep tijdens de challenge hoeveel tijd ze nog over hebben. (12min, 9min, 5min, 2min, 1min, 10 seconden)

Moedig de groepen vooral aan om ook bij andere groepjes te kijken. Dit zorg voor een competitieve sfeer. Teams mogen eerder stoppen, indien zij tevreden zijn met de hoogte van hun toren.

Loop goed rond tijdens de challenge en kijk goed hoe het gaat bij elk team. Spelen teams vals door andermans toren te kapot te maken o.i.d., diskwalificeer dat team of geef ze straf tijd. tijdens het bouwen van de toren gaan de deelnemers vaak vragen of je bepaalde dingen mag. Als iets echt niet volgens de regels mag geef dit aan. Wanneer dit in een grijs vlak ligt, wees er vaag over of zeg dat de deelnemers aan het einde van de challenge wel zien of het mocht of niet.

spaghetti marshmallow challenge

Spelregels

  • Bouw het hoogste losstaande bouwwerk: Het winnende team is het team dat de hoogste constructie heeft, gemeten vanaf het tafeloppervlak tot de top van de marshmallow. Dat betekent dat het bouwwerk niet mag worden opgehangen aan een andere constructie, zoals een stoel, plafond of kroonluchter.
  • De gehele marshmallow moet bovenop het bouwwerk liggen: Het doorsnijden of gedeeltelijk opeten van de marshmallow diskwalificeert een team.
  • De hele marshmallow moet op de top van het bouwwerk: Deze mag dus niet verdeeld worden of opgegeten.
  • Alleen de gegeven voorwerpen mogen gebruikt worden (uitgezonderd de schaar): Deze mogen in zoveel mogelijk stukken gebroken/geknipt worden als gewenst. Behalve de Marshmallow, die moet heel blijven.
  • Wanneer de 18 minuten voorbij zijn mag niemand meer de bouwwerken aanraken.
benodigdheden marshmallow challenge

Tips

  • Door moderne hoge bouwwerken te bekijken kan je veel leren over welke constructies goed werken. Bijvoorbeeld de Eifeltoren. Ze zijn opgebouwd uit driehoeken. Een driehoek is van nature een stijve structuur, in tegenstelling tot een rechthoek, die gemakkelijk vervormt. De driehoeken hoeven niet uniform van grootte te zijn, maar gebruik de driehoek als de basis van de constructie, om de sterkte van je toren te maximaliseren.
  • Een brede basis zorgt voor een stevige ondersteuning en het taps toelopen voorkomt dat de toren topzwaar wordt, waardoor hij gemakkelijk zou kunnen omvallen.

Benodigdheden

Per groepje heb je dit nodig:

  • 20 Stuks spaghetti
  • 1 Meter touw
  • 1 Meter afplak tape
  • 1 Marshmallow
  • 1 Schaar
  • Tasje/theedoek

Overige benodigdheden:

  • 1 Rolmaat/meetlint (voor het opmeten van torens)
  • Een laptop + muziek box (voor de timer en muziek)
  • Eventueel een prijsje voor de winnaars
  • Reserve materialen
Gerelateerde activiteiten